Hoe bouw je een sterke relatie op met studenten?

Communicatietraining

 

 

 

 

 

 

Het doel van communicatie is het geleerde met onze leerlingen te delen. Op school is het vanzelfsprekend dat leerkrachten en leerlingen face-to-face met elkaar kunnen praten en dat de leerkracht en de leerling via het internet met elkaar kunnen communiceren. Het grote verschil is echter dat studenten moeten leren oplettend te zijn in de klas en serieus te luisteren naar hun leraar en hem te begrijpen. Deze problemen leiden tot verlies van academische tijd en informatie, en tot gefrustreerde studenten.

Communicatie is een groot probleem in het onderwijs. Omdat leraren moeten instrueren en uitleggen, maar ook omdat leerlingen moeten leren zich te concentreren en te begrijpen, krijgen leerlingen en leraren zelden de tijd die zij nodig hebben om vrijuit te communiceren. De reden hiervoor is dat de grote verschillen tussen het serieuze karakter van leerlingen en het plezierige karakter van leerlingen worden genegeerd. Om dit probleem op te lossen, moeten schooldirecties tijd en strategieën voor studenten maken. Leraren moeten zijn leerlingen begeleiden om zich uit te drukken, maar ze moeten dat wel op een serieuze manier doen.

Leerlingen moeten richtlijnen en verwachtingen van elkaar kennen. Schoolrichtlijnen voorkomen verrassingen en helpen om de verwachtingen van elke leerling over te brengen, terwijl leerlingen toch fouten mogen maken. Dit is moeilijk te bereiken in een wereld vol verslaggevers, cameramensen, websites en interviewers. Ik spreek uit ervaring: “Het is beter geen verwachtingen te hebben en een groot doel dan er te veel te hebben en niet genoeg doelen”. Een succesvolle manier om dit te bereiken is door de begeleiding en supervisie van een PTA of een Parent Teacher Association.

De meest doeltreffende manier om een sterke band met de leerlingen op te bouwen is het belonen van inspanning in plaats van resultaten. Een eenvoudige manier om de vorderingen van leerlingen te beoordelen is hen te vragen een eenvoudig formulier in te vullen met goede of foute antwoorden. Na een kwantitatieve evaluatie, die op aanwezigheid of online kan gebeuren, worden de resultaten vergeleken met gelijkaardige leerlingen uit dezelfde klas. De motivatie is duidelijk – beloningen zijn gericht op zowel cijfers als prestaties, terwijl ontmoedigende resultaten de neiging hebben tot zelfkritiek en ertoe leiden dat leerlingen uitvluchten zoeken.

ingebouwde motivatie om beter te presteren in de klas, op tijd te komen voor de les en vragen te stellen in de klas. Bovendien kan de leraar een positieve band met de leerlingen ontwikkelen, omdat hij beseft dat niet alle leerlingen op hetzelfde niveau zullen presteren. Dit zal de leraar ertoe aanzetten extra tijd te besteden aan de leerlingen die het moeilijk lijken te hebben en extra hulp te geven aan de leerlingen die nieuwe hoogten lijken te bereiken. Studenten zullen worden aangemoedigd om voorbereid naar de les te komen, nadat ze hebben geleerd wat de docent over hen weet. Als gevolg daarvan zullen alle leerlingen zelfstandig in de klas kunnen werken en hun kritisch denkvermogen kunnen vergroten.

Het opbouwen van een band met de leerlingen helpt bij het opbouwen van een positieve leersfeer in de klas. Een positieve leeromgeving elimineert het stigma van een slechte leerling of leraar, en helpt leerlingen om volledig deel te nemen aan het leerproces. Een positieve leersfeer betekent dat je van de straat kunt binnenlopen en succesvol kunt zijn. Het betekent dat je ’s ochtends je tijd kunt plannen, zodat je de tijd hebt om naar de les te gaan zonder je te haasten. En positieve leerenergie volgt je de hele dag door. Deze twee ideeën kunnen een groot verschil maken in je vermogen om leerlingen te motiveren en in je algemene succes in lesgeven en leren.

lees meer:

  • Coaching Tilburg 210
  • Samenwerken met collega’s 170

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *